Prozření kandidáta

Měsíce působení na "volné noze" utíkají stejně rychle jako na začátku a každý den děkuji, že jsem tohle rozhodnutí udělal. Je to skvělý pocit, když se na 100% věnujete činnosti, která Vás baví a naplňuje. Při návratu z manažerských pozic k "řemeslu" jsem si přinesl potřebný nadhled a způsob přístupu k zákazníkům - našem případě kandidátům i klientům.

Prozření kandidátaProzření kandidáta

 

Prozření

 

Čím více se na trhu denně pohybuji, tím překvapivější někdy situace jsou. Obzvláště s úrovní servisu kandidátům je to někdy až (tragi)komické. Uvedu například dvě situace z posledních dnů:

 

1) Setkal jsem se s kandidátem - mladým klukem z kvality - a bavili jsme se o klientovi. Velice ho to zaujalo: projekty, vize nového závodu, zákazníci, možnost růstu - i přes menší dojíždění byl nadšený a těšil se na setkání ve firmě, o které předtím nikdy neslyšel. Když jsem jeho profil probíral s klientem, dozvěděl jsem se to, co se prostě občas stává - byl zde dva dny zpátky prezentován personální agenturou. S kandidátem jsem hovořil dále a v té PA byl před rokem. Před prezentací (a dle mých informací ani poté) z této agentury nikdo s kandidátem nemluvil, neaktualizoval data a informace pro klienta. O představách a motivaci ke změně u kandidáta ani nemluvě.

 

2) Podobná situace - hovořím s projektovým manažerem po telefonu, abychom si vyjasnili základní představy a zda to posuneme dál. Když jsem řekl jméno firmy (neměl jsem důvodné podezření, že na druhé straně je někdo od konkurence se zájmem zjistit klienta:-)) nic mu to neříkalo, ale po zmínění města a pozice povídá: "O tom už mi asi říkali a posílali tam mé CV". Z dalšího vyplynulo, že měsíc zpátky byl osloven agenturou (nevěděl jméno) s pozicí ve firmě (také nevěděl) a nikdo se mu samozřejmě neozval. Feedback vlastně dostal až ode mě, kdy jsem u klienta zjišťoval detaily a důvody jeho zamítnutí.

 

Oba kandidáti byli pochopitelně nepříjemně překvapeni a jejich očekávání se změnila v obavu. Že nemají kontrolu ani přehled, co se s jejich daty vlastně děje.

 

Základní kameny

 

Co je tedy přidanou hodnotou pro kandidáta? Které věci jsou klíčové, když člověk hledá nové příležitosti a je otevřen novým nabídkám? Čím se recruiter může (a měl by) odlišit od šedi na našem trhu? Níže uvádím alespoň 5 základních principů, které vnímám jako POTŘEBY kandidáta. Není to ověřeno rozsáhlým výzkumem, ale snad budete souhlasit.

 

Osobní jednání - POZNAT recuitera, naladit se společně na stejnou VLNU a společně identifikovat směr zájmu. To po telefonu opravdu nejde:-)

 

Transparentnost - vědět, KDE má být kandidát prezentován, mít MOŽNOST to odmítnout, pokud to není úplně jeho šálek kávy.

 

Komunikace - pravidelné KONTAKTY. Zavolat si, napsat krátký mail nebo SMS (jak jednoduché:-)) Třeba i to, že se nic nového nestalo.

 

Poradenství/partnerství - někteří kandidáti jsou zkrátka více technicky zaměřeni a nemají praxi v PREZENTACI sebe sama (textovou či osobní formou).

 

Zpětná vazba - opravdová zpětná vazba a jednání NA ROVINU. Zjištění KONKRÉTNÍCH věcí, které kandidátovi napříště pomohou se posunout dále.

 

Dobré zprávy

 

Dá se namítnout, že úroveň služeb si nastavuje klient. Ve skutečnosti tomu tak samozřejmě je, pokud není výjimečná situace ("zdědění" zasmluvněných agentur, rozsáhlé a rychlé nábory). Oceňuji, že se situace zlepšuje a např. klienti z výše uvedených příkladů aktuálně revidují smlouvy a dodavatele na straně externího náboru. Klíčovým prvkem poté už není cena, ale kvalita služby (dokonce i směrem ke kandidátovi - HURÁÁÁ) a schopnost propojit firemní a člověka, který do celku zapadne. Věřím, že výše uvedené tipy pomohou některým kolegům v budoucnu "přežít". Kandidátům i klientům snad napoví, že po nás mohou (a měli by) očekávat víc, než je přeposílání životopisů.

Autor Ondřej Hajský

Autor: Ondřej Hajský

Ondřeje nejvíce nadchne to, když se vzájemně potkají představy kandidáta i zaměstnavatele. Na recruitmentu ho baví, že se může dostat u firem "pod pokličku". Pozná pak, komu dané prostředí nejvíce sedne. A mít možnost vidět, jak se některé produkty na Plzeňsku vyvíjí a vyrábějí? Co všechno za tím stojí? Prostě pecka!


Komentáře

Chcete být v obraze?

Buďte první, kdo se dozví o tom, co se na Plzeňsku děje.


Souhlasím s podmínkami použití

Nemáme rádi spamy. Uděláme vše proto,
aby náš obsah byl pro vás zajímavý.