Pro kandidáty: Jak poznat dobrého recruitera na LinkedIn
Často se mi stává, že mě také kontaktují kandidáti z jiných regionů. Většinou se zajímají o možnosti v místě jejich bydliště. Trochu mi mrzí, že jim nemůžeme být takovým přínosem, jako jsme lidem v Plzeňském kraji. Na ten se totiž výhradně zaměřujeme, abychom mohli kandidátům nabídnout hlubokou znalost trhu a propojit je s tou správnou firmou.
Protože je zkušenost kandidáta s námi alfou a omegou našeho přístupu, začal jsem kandidáty z jiných regionů propojovat s recruitery, kteří podobně smýšlí. Nezáleží na tom, jestli je to kolega freelancer, působí v malé agentuře nebo ve velké korporaci. Jde mi o způsob jeho práce.
Tento článek může být základním návodem pro každého, kdo se v dnešním marastu na LinkedIN nevyzná a neví, kdo z recruiterů/headhunterů/konzultantů by mohl být tím pravým partnerem pro jeho kariérní posun. Zaměřuji se zde na několik bodů, které mi přijdou důležité.
Sourcing - udělejte si "longlist" recruiterů
Recruiter často hledá pomocí klíčových slov. Proč byste nemohli Vy? Protože se už mnohým změnilo prostředí LinkedIN, tak bude v rámci jednoduchosti stačit, když do vyhledávacího pole zadáte text : (recruiter OR headhunter) "District Plzen-City"
LinkedIN dokáže pracovat na úrovni okresů - stačí vepsat do uvozovek jiný, který je Vám odpovídající. Doporučuji ale použít některé z krajských měst, kde jsou lidi nám podobní koncentrovaní. V závorce samotné můžete zkusit dát navíc pár slov - třeba "konzultant" či "consultant", ale už můžete dostávat i nerelevantní výsledky. Vždy však dávejte mezi slova "OR", aby řetězec fungoval.
Ve výsledcích budete mít určitě i interní recruitery z firem, což není na škodu. Ti ale budou mít vždy jen omezené možnosti uplatnění.
Lokalita
Lokality jsem se dotkl v odstavci výše, ale proč je tak důležitá? Lokální recruiter, který působí dlouhodobě v regionu a má silné vazby na firmy, bude logicky více informovaný. Na osobních setkáních s kandidáty získává informace, které jsou často důležité pro dokreslení situace na trhu. Měl by mít silnou síť kontaktů, takže dokáže pomoci i mimo pracovní oblast.
Doba působení v recruitmentu
Nic proti nováčkům, každý někdy začínal. Pokud ale hledáte někoho, kdo s Vámi projde možnosti (směr kariéry, firmy jež používají stejnou či podobnou technologii, apod.), kontaktujte někoho se zkušenostmi. Dle mého názoru je minimum cca 4 roky, kdy bude mít recruiter přehled a dobré kontakty s firmami. Je to také doba, kdy se projeví "láska k řemeslu".
Oborová segmentace
Recruiter může být zaměřený na určitý segment/specializaci. Velký rozdíl v přístupu je hlavně v Praze, kde se konzultanti zaměřují na konkrétní obory (engineering, logistika apod.). poznáte to většinou dle typu příspěvků či pozic, které obsazuje.
V regionech bývá situace jiná. Recruiter zde má portfolio klientů, pro které obsazuje různé pozice. Většinou jsou samozřejmě technického charakteru, protože se firmám pochopitelně nechce platit za lehce obsaditelné pozice. Ale i tak recruiter často dělá na pozicích v kvalitě, logistice, nákupu a financích. Vždy záleží na vztahu a důvěře mezi recruiterem a firmou.
Reference
Špatnými referencemi se na LinkedIN rozhodně recruiter chlubit nebude, ale má to svou vypovídající hodnotu. Zaměřte se na to, jak se kandidát rozepsal, zda uvedl konkrétní věci. V téhle věci je nové rozhraní LinkedIn bohužel špatné - reference vidíte až dole v profilu recruitera (pokud tam nějaká má).
Aktivity
Všímejte si, co recruiter sdílí. Jaký obsah šíří na LinkedIN - má pro Vás přidanou hodnotu? Nebo jen občas dá nějaký ten "like" na pozici, kterou obsazuje kolega? Partner pro Vaši kariérní dráhu by měl mít názor. Díky tomu získáte při spolupráci často cennou zpětnou vazbu, kterou Vám nikdo jiný nedá.
Přehled aktivit je v novém prostředí hned na začátku profilu.
Tohle je rozhodně nejdelší článek, který jsem kdy napsal :-) Ale vnímám to tak, že je to potřeba dát na jedno místo. Snad to tedy kandidátům z jiných regionů bude přínosem při identifikaci toho správného parťáka, který jim pomůže se posunout zas o kousek dál. Ti, kteří to dočetli až sem, mají můj obdiv. Pokud jste navíc z Plzně, také pivo, až se někdy potkáme.
Autor: Ondřej Hajský
Ondřeje nejvíce nadchne to, když se vzájemně potkají představy kandidáta i zaměstnavatele. Na recruitmentu ho baví, že se může dostat u firem "pod pokličku". Pozná pak, komu dané prostředí nejvíce sedne. A mít možnost vidět, jak se některé produkty na Plzeňsku vyvíjí a vyrábějí? Co všechno za tím stojí? Prostě pecka!