Nebuďte zbožím

Doba si žádá rychlá rozhodnutí. Tlak ne efektivitu se neustále zvyšuje napříč jednotlivými trhy. Technologie tomu všemu výrazně pomáhají. Jaký to na nás má vliv, když máme udělat nějaké zásadní rozhodnutí? Co se stává klíčovým, když se začneme rozhlížet po pracovním trhu?

Nebuďte zbožímNebuďte zbožím


Stále stejná písnička...

Úroveň služeb, kterou kandidát může čekat od recruiterů, headhunterů, personálních agentur při hledání dalšího uplatnění, nabývá dnes opravdu různých podob. Nejde o to, jestli je kandidát v kontaktu s velkou společností, malou lokální kanceláří či samostatným headhunterem. Chleba se láme na konzultantovi, který ho podporuje. Tedy - měl by.


Dnes na nás ze všech stran zní pojmy jako je "boj" o kandidáta, "válka" o talenty a podobné. V této terminologii (když to trochu přitáhneme za vlasy:-)) vystupuje kandidát jako "kořist", kterou získá ten nejsilnější, nejrychlejší, nejobratnější. Všeobecně se trh velice zrychlil. Bohužel se nezřídka stává, že na kandidáta se pořád zapomíná a po několikaminutovém telefonátu už se jeho profil šíří nezvladatelně světem.


Budeme hrát, ale na základě jakých pravidel?

Rád bych tímto dal vědět kandidátům, že jsou to oni, kdo dnes mají karty ve svých rukou. Kdo může diktovat a hodně ovlivnit úroveň služeb. Třeba tím, že nebudou akceptovat prezentaci profilu u koncového klienta dříve, než se od konzultanta na osobním setkání dozví detaily.


Zní to v dnešní hektické době jako troufalý požadavek? Konzultant by měl být především partner a na osobním setkání má možnost kandidáta poznat. Pochopit, jakým směrem se chce člověk dále ubírat, jaké jsou jeho hodnoty. Zkrátka lépe pak propojit obě strany - klienta i kandidáta, aby to dlouhodobě fungovalo. Jak ale identifikovat toho správného konzultanta?


5 oblastí "na tělo"

1) Historie - jak dlouho působí na trhu? Člověk s dlouhými léty praxe bude už mít zřejmě přehled po trhu a kontakty ve firmách. Jeho znalosti firemní kultury u klientů pro Vás mohou být velkým přínosem. Stačí, když se podíváte jeho profil na LinkedIN či se ho jednoduše zeptáte.


2) Doporučení - ptejte se známých, kteří v minulosti měli nějakou zkušenost s recruitery. Byla dobrá? Jak vše probíhalo? Byli po dobu jednání "v obraze"? Pak si určitě domluvte setkání!


3) Znalosti - co je klíčovým oborem konzultanta? Zabývá se jen engineeringem, logistikou či financemi? Nebo dělá od všeho kousek? Pokud je více specializovaný, bude jeho odhad na uplatnění Vašich zkušeností opět lepší.


4) Lokální působnost - pohybuje se po celé ČR nebo jen v lokálním regionu? Pokud neuvažujete o relokaci, pak si vyberte někoho z Vašeho regionu. Měl by znát většinu firem a mít povědomí o jejich produktech, firemní kultuře. Zároveň určitě nějak vnímá zpětnou vazbu na firmu ze strany kandidátů, se kterými se setkává.


5) Přístup - to je něco, čím může i nováček v oboru přebít zkušeného matadora. Je to o nadšení pro naši práci, energii, kterou do toho vloží. To je potom spíše o Vaši intuici a odhadu.


Je to na Vás... Nebuďte zbožím ani kořistí

Byť z tohoto článku čiší až troufalá snaha o mé pozitivní PR, byl psán jako "stručný" návod pro orientaci v divokém trhu agentur a headhunterů. Nezáleží na tom, zda zvolíte velkou společnost se sítí poboček nebo menší lokálku. Vždy je to nakonec o jednotlivci. S tím Vám pak spolupráce funguje nebo ne.


Situace se tedy obrací - přeji dobrý lov na skutečné konzultanty! :-) Ondřej

Autor Ondřej Hajský

Autor: Ondřej Hajský

Ondřeje nejvíce nadchne to, když se vzájemně potkají představy kandidáta i zaměstnavatele. Na recruitmentu ho baví, že se může dostat u firem "pod pokličku". Pozná pak, komu dané prostředí nejvíce sedne. A mít možnost vidět, jak se některé produkty na Plzeňsku vyvíjí a vyrábějí? Co všechno za tím stojí? Prostě pecka!


Komentáře



Chcete být v obraze?

Buďte první, kdo se dozví o tom, co se na Plzeňsku děje.


Souhlasím s podmínkami použití

Nemáme rádi spamy. Uděláme vše proto,
aby náš obsah byl pro vás zajímavý.