Informace k nezaplacení

Za tento článek moc plusových bodů nezískám. To je asi fakt. Rozhodně ne tedy od některých kolegů z branže, kteří střílí kandidáty do firem jak “Baťa cvičky”. V externím recruitmentu působím už nějakou chvíli a svým způsobem tomu rozumím. Náklady jsou obrovské a je třeba z dobré situace na trhu “vyždímat” co nejvíc. Krátkodobý pohled. Dlouhodobě neudržitelný, protože se stále pohybujete po povrchu.

Informace k nezaplaceníInformace k nezaplacení

Firmy potřebují lidi a často přistupují k personálkám jako dodavatelům CV. Tady máte profil pozice a pošlete mi kandidáty. Je jim vlastně jedno, od koho životopis přijde. Hlavně ať je to rychle. Protože téměř všichni hráči “loví” ve stejných vodách, jde jen o to, kdo bude první. Proto, když si vytvoříte profil třeba na jobsech (a máte to “štěstí” být “žádaným zbožím”), zažijete rychlopohovor, jaký svět neviděl. Po telefonu. 5-10 minut otázek, které se neustále opakují:

“Kdy můžete nastoupit? Kolik chcete peněz? Umíte v Catii? A domluvíte se anglicky? Super, takže vás posíláme do firmy X, Y Z.. jo, a možná ještě Ž.”

To, jaká přidaná hodnota pro firmy spočívá v takovém “servisu”, nechci hodnotit. Zřejmě to některým zaměstnavatelům stačí. Chtějí přeci jen to CV. Každá úroveň služby má svého kupce. Zatím. Co mi ale vrtá hlavou je to, že to stačí kandidátům. Z mého pohledu je změna v kariéře jedním z těch důležitých momentů v životě. Jako když si kupuji dům, byt, stěhuji se do jiného města. Zásadně to může ovlivnit můj život. Udělá někdo takové rozhodnutí na základě minima informací? Jaké nároky klademe na hypotečního poradce, který nám obdobným způsobem zprostředkuje službu třetí strany? 


Situace na trhu

Osobně to vnímám tak, že recruiter má být kandidátovi přínosem ve dvou hlavních oblastech. Měl by mít dobré vazby na zajímavé firmy v regionu. Ale hlavně by měl mít přehled, co se kde děje. Do hloubky. Inzeráty na jobsech si může kandidát přečíst sám.

Informace lze najít různými způsoby. Jeden z nejlepších má ale recruiter přímo před nosem. Lidi. Každý den se setkáváme s kandidáty, kteří jsou ochotni s námi sdílet informace. Pokud nám samozřejmě důvěřují. Často jde o subjektivní pocity. Nicméně když se vám stejné věci objevují z několika zdrojů, začíná to mít reálný obraz. 

Před třemi lety jsem vylezl z ulity. Začal jednat sám za sebe, navazoval kontakty i mimo HR sféru. A světe div se. Situace ve firmách není zdaleka tak růžová, jak se v inzerátech může zdát. Nikde nic není ideální a každá firma má svá specifika. Své bolístky. Zrovna tyto informace považuji za tak klíčové při hledání lidí. Protože co může být pro jednoho překážkou, je pro druhého výzvou. Lidi by zkrátka měli vědět, do čeho jdou.


Očekávání od kandidáta

Co bude kandidáta čekat, když si s firmou plácne? Jaká očekávání na něj budou kladena? Existuje mnoho otázek, které lze položit. A to je o recruiterovi. Aby “oťukal” situaci za kandidáta a získal ucelenější představu o firmě, pro kterou hledá. Bude prostředí u nového zaměstnavatele hektické? Valí se na firmu projekty a lidí v týmu je málo? To nemusí být nutně negativní informace, jen je potřeba ji předložit kandidátům otevřeně. V průběhu jednání se zaměřovat nejen na to, zda kandidát roli zvládne, ale zda to bude dobrý kariérní krok i pro něj.


Zralost konzultanta

Tyto dovednosti se samozřejmě nedají získat za rok. Je to proces, jako v každé jiné roli. Už jsem v některém z článků zmiňoval vzpomínku na první pohovor s konstruktérem, kdy jsem netušil, co takový člověk dělá (alespoň z mého současného pohledu). Pomalu končím devátý rok v branži a mám představu, o jaký kus jsem z hlediska informací o trhu posunul. Ale to nestačí. Vím, že až se za dalších 10 let podívám zpátky, pravděpodobně se sám své dnešní představě usměji. 

Informace a kontakty jsou naše komodita. Nabízíme ji lidem, kteří nemají prostor či dovednost si je zajistit. Nebo ověřit. Protože hezká webová prezentace či parádní facebooková stránka plná videí vysmátých lidí představuje jen dílek celé skládačky. Zůstává na nás, abychom kandidátům ten další (ne nutně poslední) díl do obrazu doplnili. Kandidáti by na nás měli být (a budou) čím dál náročnější. Bude potřeba se připravit. 


Přál bych každému “navolávači” jednu věc.. Aby šel v příštím projektu více do hloubky. Byl ke kandidátům transparentní. Ať na jednom jediném příkladu vidí, že to má smysl.

A jak to vidíte vy?


Autor Ondřej Hajský

Autor: Ondřej Hajský

Ondřeje nejvíce nadchne to, když se vzájemně potkají představy kandidáta i zaměstnavatele. Na recruitmentu ho baví, že se může dostat u firem "pod pokličku". Pozná pak, komu dané prostředí nejvíce sedne. A mít možnost vidět, jak se některé produkty na Plzeňsku vyvíjí a vyrábějí? Co všechno za tím stojí? Prostě pecka!


Komentáře



Chcete být v obraze?

Buďte první, kdo se dozví o tom, co se na Plzeňsku děje.


Souhlasím s podmínkami použití

Nemáme rádi spamy. Uděláme vše proto,
aby náš obsah byl pro vás zajímavý.